Dankjulliewel voor jullie donaties! Cost Sharing Project Ghana Resultaten

18 oktober 2017 - Utrecht, Nederland

Lieve mensen,

Dankjulliewel!
Tijdens mijn verblijf in Ghana heb ik jullie steun gevraagd voor het Cost Sharing project wat ik heb opgezet in de organisatie CPYWD*.
Er is door jullie samen een bedrag gedoneerd, er is gedoneerd vanuit stichtingen en zelf heb ik ook bijgedragen gedaan. Door deze samenwerking en jullie geloof in het project is de wereld vele glimlachen rijker!

Damdu ECD cost sharing results      Alphabets cards, metal dual tables and text books (6)De ouders van 5, door CPYWD opgezette schooltjes (ECD centers**), hebben door het Cost Sharing project geïnvesteerd  in schoolmaterialen. Nog steeds zijn er ouders hard aan het werk om geld bij elkaar te sparen, waar uiteindelijk schoolmaterialen voor gekocht gaan worden.

Dit allemaal dankzij jullie steun! Ik wil jullie allen heel erg bedanken hiervoor. Niet alleen vanuit mij, maar ook vanuit alle kinderen, ouders en leraren. Zoals mijn Ghanese collega mij in een e-mail schreef: ‘Thank God for the support and believe in Ghana and their development, may God bless all the peope who supported, Thank you’.

Limo ECD BEFORE  Cost Sharing ProjectLimo ECD Cost sharing results Text books and water container (4)

Before Cost Sharing Project             After Cost Sharing Project

Materialen die in samenwerking met de ouders zijn aangeschaft zijn onder anderen: vele verschillende schoolboeken, metalen tafels met bankjes er aan vast, posters met educatieve plaatjes en woorden, schoolborden, krijt, schriftjes, water tanks en bekers, stoelen, bureau voor leraren en schrijfgerei.

In het album 'Resultaat Cost Sharing Project Tamale Ghana' zijn foto’s te vinden van de schooltjes met de nieuwe materialen.

Wat is ook alweer het Cost Sharing project?
Het Cost Sharing project bestaat uit het volgende principe: Er zijn schoolmaterialen nodig, de regering faciliteert hier in de landelijke gebieden niett in. De ouders kunnen dit  niet volledig zelf betalen, daarom zijn er bijvoorbeeld op vele scholen maar enkele boeken aanwezig. Om de ouders te motiveren wél te investeren in de schoolmaterialen en daarmee ook in hun eigen toekomst, betalen de ouders 30% van het nodige bedrag. Wanneer zij dit bedrag bij elkaar hebben gespaard betaald CPYWD de resterende 70%. Op deze manier wordt de ouder verantwoordelijker en worden de kosten gedeeld. Op deze manier is het nu mogelijk om de kinderen te voorzien in schoolmaterialen en daarmee ook de kwaliteit van de educatie te verhogen. Bijkomende resultaten die ik lees in de berichten die ik krijg vanuit Ghana, zijn dat er veel voorzichtiger wordt omgegaan met de materialen, omdat men er eigen moeite en energie in heeft gestoken. Hiernaast voelen de ouders zich veel meer betrokken bij hun schoolgaande kinderen (er gaan zelfs ouders nu elke 2weken langs op de school om te kijken hoe de kinderen les krijgen en hoe er wordt omgegaan met de materialen). Prachtig resultaat!

Heb je nog vragen, een opmerking of interesse om dit project bloeiende te houden en/of in samenwerking met mij het Cost Sharing principe ook op andere plekken te verspreiden, dan hoor ik dat graag!

Ik wens jullie allen een hele mooie herfstgekleurde en gezonde tijd toe,
Vrolijke groetjes,

Jolien Stoop
[email protected]
0614906133

* CPYWD = Community Partnership For Youth and Woman Development http://partnershipghana.com/?tag=cpywd
** ECD = Early Childhood Development centers

Zaazi ECD BEFORE Cost Sharing ProjectZaazi ECD Cost sharing results Text books, poster cards and black board (3)

Damdu ECD BEFORE Cost sharing ProjectDamdu ECD cost sharing results      Alphabets cards, metal dual tables and text books (6)

Before Cost Sharing Project            After Cost Sharing Project

Kunkulung ECD BEFORE Cost Sharing ProjectKunkulung ECD Cost sharing results  Metal dual table, black board, my first copy books and chalk (4)

Vogu ECD BEFORE Cost Sharing ProjectVogu ECD Cost sharing results Black board, teacher desk, chair, chalk  (5)